De Festivalcomposities

Voor het Leids Amateurkunstfestival 2013 zijn deelnemende gezelschappen in de gelegenheid gesteld een opdrachtcompositie te laten maken. Zes samenwerkende gezelschappen hebben – gretig! – gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.

Lingua Musica schreef een poëziewedstrijd uit onder een aantal Leidse dichters. Uit de inzendingen maakten twee gerenommeerde componisten, die graag iets voor Lingua Musica wilden maken een keuze. Daan Manneke koos het gedicht ‘Blind varen op een zee van water’ van Susanne Metaal voor zijn indrukwekkende compositie ‘Ballade van de geschiedenis der tegenwoordige tijden’. Rita Hijmans liet zich voor het melodieuze stuk ‘Vergelijkingen’ inspireren door het gelijknamige gedicht van Christiaan van Tol.

Leiden English Choir en Toonkunst Orkest Leiden voeren het stuk ‘Now it is the time of night’ dat Jeppe Moulijn speciaal voor deze gezelschappen ter gelegenheid van het LAF 2013 schreef. Het werk van Jeppe Moulijn laat zich omschrijven als expressief, rijk aan instrumentale kleur, gedetailleerd en toegankelijk zonder hier doelbewust naar te streven. Zijn werk is doordesemd van zijn jarenlange ervaring als dirigent, en daarmee van een muzikale traditie van Bach tot heden. Jeppe Moulijn is dirigent van het Toonkunst Orkest Leiden dat net zoals het Leiden English Choir in de Mareschool oefent. Eerder werkten koor en orkest samen in een uitvoering van Poulenc in de Stadsgehoorzaal.

Het Klein Leids Liederen Koor en Pur Sang hebben René Samson gevraagd een stuk voor hen te schrijven. Dat is geworden: ‘Visje houd je snater’ op een gedicht van Frank Scheffer. René Samson (1948) stamt uit een oude Surinaams-Joodse familie waarin hij opgroeide tussen muziek (klassiek en jazz), dans, toneel en literatuur. Na de middelbare school ging hij scheikunde studeren en was vele jaren werkzaam als chemicus. Hij bleef wel actief musiceren: hij volgde lessen en speelde als fluitist in verschillende orkesten. Op zijn veertigste begon hij te componeren. Sindsdien schreef hij kamermuziek voor vocale en instrumentale ensembles, koormuziek, muziek voor grotere ensembles en opera, ‘vrij’ en in opdracht.
Daarnaast brengt deze combinatie een compositie van Pur Sangs dirigent Theo van der Hoorn, wat is een cadeau aan het festival. Hij redeneerde: “LAF’13 is bedoeld om plezier te beleven aan het ‘samen muziek maken’. Dat bracht mij tot het schrijven van dit werk voor een dubbelkoor dat in deze drukke periode weinig tijd heeft voor het instuderen en toch vrolijk met elkaar wil musiceren – in een dansend ritme, met gaandeweg een echo-spel. Ik koos als thema voor een van de duizenden spreuken die de filosoof en humanist Erasmus omstreeks 1500 verzamelde voor zijn ‘grootcitatenboeken’ Adagia. ‘Gratia gratiam parit’ kan worden gelezen als ‘Wie goed doet, goed ontmoet’, of ‘’De ene dienst is de andere waard’. Maar ‘gratia’ betekent ook ‘schoonheid’ en daarom las ik er ook in: ‘Wie schoonheid voortbrengt, kan het (in de ontmoeting) terugverwachten.’

Capella Vocale en het Arnold Schönberg Kamerkoor vroegen de componist Joop Voorn iets voor het festival te maken. Samenwerking is een belangrijk thema van LAF’13. Joop Voorn schreef daarover bij deze opdrachtcompositie: “De compositie is geschreven voor twee koren. Die dubbelkorigheid is op verschillende manieren gerealiseerd. Soms is er afwisseling en onderlinge reactie, vaak ook versmelten de twee koren tot een veelstemmig geheel. Ik heb erop gelet dat elk koor apart een zinnig beeld geeft, ook harmonisch. Het bijeenbrengen van de twee koren zal met zorg moeten gebeuren, zodat een goed begrepen en gevoeld geheel ontstaat.” Het is de tweede keer dat de componist gedichten van Wei toonzet. De drie gedichten hebben een eigen sfeer. Het laatste lied is pentatonisch, omdat halve noten ontbreken.

Mrs. Darcy Organist en componist Hayo Boerema (1972) studeerde orgel en kerkmuziek, behaalde zijn aantekening improvisatie en studeerde daarna koordirectie. Als organist won hij tal van prijzen. Hij is nu docent improvisatie aan de Codarts Hogeschool voor muziek in Rotterdam. Voor Mrs. Darcy componeerde hij ‘Sea Fever’ op de tekst van het gelijknamige gedicht van John Masefield. Deze woorden vond hij mooi passen bij de drie gedichten van Emily Dickinson die door jazzpianist, leraar en componist Kees van Baaren (1906-1970) op muziek zijn gezet en die tijdens LAF’13 ook door Mrs. Darcy zullen worden uitgevoerd.